2023.05.24. Árnyékolás

A tavaly nyári hőségben eldöntöttük, hogy klímát szereltetünk a lakásunkba, de műemléki házban lakunk és a kültéri egységet láthatatnul kellett volna elhelyezni, amire nem válalkozott a klímaszerelő cég. Így  a dél dél-nyugati ablakainkra redőnyt javasoltak az árnyékolástechnikusok.


  
  

Már korábban is úgy tartottuk hűvösebben a lakást, hogy kereszthuzattal reggel átszellőztettük, majd amikor idefordult a nap, sötétitő függönnyel elfüggönyöztük az útját, de sajnos ettől még a belső levegő felmelegedett.

 


 

.....

Sivatagi országok építészete és az árnyékolás

A helyi anyagokból való építkezés és a tájolás fontosságát emeli ki majd minden építész, amikor az épületek klímájának megoldásáról gondolkodik. 

https://journals.lib.pte.hu/index.php/afrikatanulmanyok/article/view/4144/3849

http://talita.hu/magazin/epiteszinterjuk-5-monika-es-zoltan-a-mukedvelo-komuvelok/

“Minden ember orvos és építő is egyben, aki képes arra, hogy meggyógyítsa önmagát és felépítse hajlékát a saját maga számára.”



Nader Khalili háttérben a Mars Dómmal.  (Fotó)

Nader Khalili (1936-2008) iráni építész, aki hazájában, majd Kaliforniában is sikeres pályát futott be, mint felhőkarcoló-specialista. „Életútjának felén” azonban új értelmet keresett az életének, szakmai tudásának, és nekiindult az arab sivatagnak. Emberszeretete vezérelte: „Hogyan csináljunk a háborúból békét, hogyan építsünk a rombolás helyett? A háború alapvető építő anyagai − homokzsák és szögesdrót – (sajnos) mindenütt a világon elérhetőek. Föld is van mindenütt a talpunk alatt… Hogyan lehetne ezekből az anyagokból bárki által egyszerűen felépíthető, mégis tartós otthont létrehozni?” Fizikai és szellemi utazása során álmodta meg ezt az építési módszert, amely ötvözi a tradicionális, évezredes technikákat a legújabb módszerekkel, anyagokkal. 1986-ban megalapította a California Institute of Earth Art and Architecture (Föld Művészet és Építészet Kaliforniai Intézete).

Kovács Mónika – Fekete Zoltán Búbos Ökoház Projektje

"Olyan ökoházat hoztunk létre, amely bemutatja a szupervályog-technológiának, illetve a hazai éghajlatra és kultúrába adaptált változatának az előnyeit és lehetőségeit.

A magyarított szupervályogot zsákvályognak neveztük el.

A Búbosház Projekt azonban nemcsak egy hazánkban még új építési technológia meghonosításáról szól. A Búbosházak – egy nádtetős présház (Ördögkerék Búbosház), és egy élőtetős dombház (Nautilus Búbosház) – tervezésekor összegyűjtöttük és a gyakorlatba ültettük mindazt a szemléletet, tudást és ötletet, amivel az elmúlt évek során megismerkedtünk, és amelyeket a saját ötleteinkkel kombináltunk, továbbfejlesztettünk.

A Búbosház Projekt tehát egy tudásbázis, amely segítségével egy otthon széppé és fenntarthatóvá varázsolható. Mindezt úgy, hogy a lehetőségekhez képest a felépítés és fenntartás költségeit is minimalizáljuk.

Ma − kis hazánkban − ugyanis egy ökoház megépítése többnyire amolyan „úri huncutság”, sajnos alig néhányan engedhetik meg maguknak ezt a „luxust”. (Ugyanis az ökoház megnevezés többnyire hatalmas bevitt energiával és bekerülési költséggel felépített, agyongépesített passzívházakat takar.) Pontosan ennek érzékeltetésére „passzív passzívháznak” neveztük el az általunk tervezett illetve megálmodott alacsony energiaigényű, a gépesítés kerülésével megvalósuló otthonokat.



Búbos Ökoházak látványterve (Terv: Mújdricza Péter & SzuperMA)

A „Búbosprojekt” másik fontos üzenete Khalili hitvallásán alapul: mind a szupervályog-technológiát, mind a beépített ötletek többségét bárki megtanulhatja, otthon saját kezűleg kivitelezheti. Mi ugyanis elsősorban az okos tervezésben hiszünk, és nem a bonyolult technológiában és a drága gyári termékekben.

Ötleteinket nem a barkácsáruházak katalógusaiból, hanem a természettől lessük el, aki a legfantáziadúsabb, legügyesebb tervező és építő, és egyben a legelőrelátóbb is, hiszen odafigyel a jövendő gyermekei egészségére is, nem csak a ma élők boldogulására. Ezért is lett a mottója a terveinknek, hogy „Többet ésszel, mint pénzzel!”

A Búbosház Projekt ugyanakkor nemcsak tudásunk legjava, hanem egyfajta, a környezettudatos életforma irányába mutató iránytű is, amelynek fontos része a józan paraszti ész, de legalább ilyen fontos része a tiszta szív és szándékok, azaz a tudatos szemlélet és az élethez való felelős hozzáállás.



Búbos Ördögkerék présház és Nautilus dombház (Terv: Mújdricza Péter & SzuperMA)

Miért is Búbos? Mert a gömbölyded formavilágnak és a föld (vályog) kiváló hőtároló képességének köszönhetően a házaink olyanok lesznek, mint egy-egy jó meleg óriáskemence. (Természetesen csak télen, mert a nyári hőségben kellemesen hűvösek!)

.........

Az ázsiai Feng-Sui is a tájolással indul.

A fengsui (hagyományos kínai: 風水, pinjin: fēngshuǐ, mandarin kiejtése: [fə́ŋʂwèi]) ősi kínai hagyomány, mely az Ég és a Föld törvényszerűségeinek megfigyelésével és alkalmazásával segít az ember és a természet közötti összhang megvalósításában. A hagyományos fengsuj célja a legmegfelelőbb lakhely meghatározása a sikeres élethez a környező táj és terepformák elemzésével – a módszer a föld jellegzetességeinek megfigyelésén (相地, Hsziang-ti) illetve a lakhelyek megfigyelésén (相宅, Hsziang-csaj) alapul. A környezet és a benne élő ember kölcsönhatásait, összefüggéseit írásban elsőként a Sárga Császár Klasszikusa a Lakhelyekről (黄帝宅经, Huangti Csajcsing)[4] című műben említik. A fengsuj elnevezés szó szerinti jelentésben „szél és víz” (feng 風: szél; suj 水: víz), amelynek magyarázata a Csin-kori Kuo Pu (i.sz. 276–324) művében, a Temetkezések könyvében található meg legkorábbról:„A csi a széllel utazva szétszóródik, de a vizek partján megáll. A régiek összegyűjtötték, nehogy szétszóródjon, rendezték áramlását, hogy megőrizzék azt. Ezért ezt úgy hívták: fengsuj (szél és víz). A fengsuj törvénye: Először gyűjtsd össze a vizet, majd óvd meg a széltől.”” Korábban, a Hadakozó fejedelemségek korában (i. e. 403-221) az elnevezése még Kan Jü (hagyományos kínai: 堪輿, egyszerűsített kínai: 堪舆) volt, amely az Ég és Föld törvényszerűségei szerinti életre utal (a Kan jelentése „az Ég útja”; a Jü jelentése „a Föld útja”)". (wikipédia)

...................

A sivatagban még jég is készülhet az áramlatoknak és árnyékolásoknak köszönhetően

https://en.wikipedia.org/wiki/Yakhch%C4%81l

Ehhez elsősorban a jakcsálnak nevezett, lefele fordított tölcsérre emlékeztető építményeket használták, amelyeket a régészeti feltárások szerint már legalább Kr.e. 400 körültől nagy számban építettek ezen a vidéken.


A yakhchāl tervezését úgy optimalizálták, hogy kihasználja a fizikai párologtatásos és sugárzó hűtést , valamint azt a tényt, hogy a száraz, sivatagi klímában alacsony a relatív és abszolút páratartalom.  Az alacsony relatív páratartalom a gőznyomás-különbség miatt növeli az evaporatív hűtés hatékonyságát, az alacsony abszolút páratartalom pedig a sugárzó hűtés hatékonyságát, mert a levegőben lévő vízgőz egyébként gátolja azt. Ezenkívül egyes sivatagi éghajlatokon, például a nagy magasságokban, a hőmérséklet éjszaka fagypont alá süllyed. Kialakításukat általában három területre osztják: jégházra vagy tározóra, árnyékfalakra és jéggödrökre vagy medencékre. Ezek azonban nagyon változatosak voltak, mivel egyesek mindhárom összetevőt felhasználták, míg mások egyszerűen egy nagy árnyékfalat jelentettek egy vékony medence felett. 

Jégház 

Párolgásos hűtést használó bâdgir és qanat egy épülethez – mint egy yakhchāl
Párolgásos hűtést használó bâdgir és qanat egy épülethez – mint egy yakhchāl
Belső yakhchal Meybod, Irán mutatja kúpos kémény
Belső yakhchal Meybod , Irán mutatja kúpos kémény

A legtöbb yakhchál hagyományos jégházként működik. Az épület ikonikus, magas, kúpos formája a szoláris kémény hatásának optimalizálása, konvekciós áram létrehozása, amely a maradék hőt felfelé és kifelé vezeti az épület tetején lévő nyílásokon. Ennek a passzív folyamatnak köszönhetően a yakhchāl belsejében lévő levegő hűvösebb marad, mint a külső. Ugyanakkor az épület lehetővé teszi, hogy a hideg levegő beáramoljon az építmény alján lévő bejáratokon, és leszálljon a yakhchāl legalacsonyabb részébe: nagy földalatti terek akár 5000 m3 térfogatig. 

A yakhchāl egy egyedülálló, vízálló, sarooj nevű habarcsból épül fel . Ez a habarcs meghatározott arányban homokból, agyagból, tojásfehérjéből, mészből, kecskeszőrből és hamuból áll, ellenáll a hőátadásnak, és úgy gondolják, hogy teljesen áthatolhatatlan a vízben. Ez az anyag egész évben hatékony szigetelésként működik. A sarooj falak legalább két méter vastagok az alapnál. 

Gyakran hozzáférnek egy qanathoz ( iráni vízvezeték) is, és néha bâdgirekkel (szélfogókkal vagy széltornyokkal) vannak felszerelve, amelyek sárból vagy vályogtéglából épültek négyzet vagy kerek formájú, tetején lévő szellőzőnyílásokkal, amelyek a belső, függőlegesen levezetik a hideg levegőt. -fa léceket helyezett el a vízhez vagy az alatta lévő szerkezethez. A bâdgir kéményként is funkcionálhat, meleg levegőt bocsát ki a tetején, és hideg levegőt húz be az alapnyílásból vagy egy csatlakoztatott qanatból (a qanatban lévő levegőt a föld alatti patak hűti le). Ez az a konstrukció, amely lehetővé teszi, hogy a yakhchāl jégháza kihasználja a párolgásos hűtést, így a szerkezetet jóval a környezeti hőmérséklet alatt tartja. 

A szerkezeten belüli jeget gyakran fával és szalmával választották el, hogy elválasztsák a jégrétegeket, és ne tapadjanak egymáshoz. Ezenkívül a legtöbb kivitelben egy lyuk van az alján, amely visszacsatlakozik a qanathoz, vagy egyszerűen csak vízelvezető kútként szolgál.

Falak árnyékolása 

A yakhchal külseje Meybodban, Iránban árnyékfallal
A yakhchal külseje Meybodban , Iránban árnyékfallal
A Kerman tartománybeli Sirjan iker jachcsáljai, közöttük íves árnyékfallal
A kerman tartománybeli Sirjan iker jachcsálok íves árnyékfallal között

Az árnyékolt és nem árnyékolt területek közötti hőmérsékletkülönbségek a legtöbb helyen, ahol a yakhchálokat építették, gyakran közel 15-20 °C hőmérséklet-különbséget mutatnak, ami szükségessé teszi az árnyékoló falakat a termeléshez és a tároláshoz, valamint több időt ad a dolgozóknak a jég betakarítására. A falat általában kelet-nyugati irányban építik a yakhchāl közelében, néha 15 méter magasan, gyakran pedig 10 méter magasan, hogy minimalizálják a konvekciós veszteségeket és árnyékot biztosítsanak. Magasságukból adódóan a falak alapja gyakran lényegesen vastagabb volt, és egyes kialakításoknál a falak ívesek (mint a yakhchālnál Sirjannál) vagy támpilléresek, hogy elbírják a terhelést.

A vizet gyakran egy qanatból egy yakhchālba vezetik, amelyet az ellátó medencék feltöltésére vagy a jégház párolgási hűtésének táplálására használnak. A bejövő víz a fal északi oldalán van elvezetve, így a fal árnyékában a sugárzó hűtés előhűti a vizet, mielőtt az belép a yakhchālba. Ezután a jeget vagy a falakkal borított jégmedencékből, vagy a közeli hegyekből hozzák, hogy a tározóban tárolják.

Jégmedencék 

Sugárzó hűtési energia költségvetés
Sugárzó hűtési energia költségvetés
Jégmedence a Meybod yakhchāl mellett Iránban
Jégmedence a Meybod yakhchāl mellett Iránban

Sok jachchál jégmedencét tartalmazott. Ezeket a medencéket úgy építették meg, hogy a yakhchālt lássák el a párolgásos hűtéshez szükséges vízzel, így a jeget könnyen elő lehetett készíteni vagy el lehet szállítani a tárolóegységekbe, vagy jég előállítására. Néha ezek a medencék négyzet alakú csatornák voltak, amelyek mérete nagyjából 100mx10m, mélysége pedig 40-50 cm volt, ami egy tükröződő medencéhez hasonlított . Gyakran nem használtak speciális anyagot a csatorna felületének befejezéséhez. 

Éjszaka a jégmedencék energiaköltsége gyakran negatív:

  • A medencébe történő hővezetés minimális lenne az árnyékfalak egész napos építése miatt.
  • A meleg levegő konvekciója a medencék felé minimális lenne.
  • A párolgás elvonná a hőt a medencéktől, akárcsak a yakhchāl többi részén.
  • A levegő alacsony nedvességtartalma miatt a medencéből visszavert hősugár minimális lenne

Ez azt jelentette, hogy a jégmedencék a sivatagi éjszakák hidegét és/vagy a sugárzó hűtést felhasználhatták a víz megfagyasztására, amelyet később jégként szállítottak a tárolóba.

A perzsák persze nem csak desszertkészítésre használták e megoldást, hanem így tartottak sokáig frissen a melegben egyébként gyorsan romló élelmiszereket, illetve ezen az elven működtek a házakat hűvösen tartó „légkondicionálók” is. (wikipedia)

https://ashui.com/awards/bao-tang-the-gioi-ca-phe-a21studio/?fbclid=IwAR0PgzNUXee5E5FhY4XnrDkbd4xVGL2LDpZUpPY2O_kVl1F0g91XdcwTWVI



.......

Árnyék (optikai jelenség)

Az árnyék egy megvilágított, át nem látszó test mögött a fény egyenes vonalú terjedése miatt keletkező fénymentes, sötét térrész. Alakja és nagysága függ a megvilágított test és a fényforrás alakjától. Amennyiben a fényforrás nem pontszerű, az árnyék nem egyenletes: magjába továbbra sem jut fény, míg máshová a fényforrás felületének egy részéről érkeznek fénysugarak.

Pontszerű fényforrás esetén az árnyékoló test és a fényforrás meghatároz egy árnyékkúpot. Ebből a kúpból metszi ki a háttér az árnyékot. Ha a háttér sík, és merőleges az árnyékkúp tengelyére, akkor az árnyék geometriailag hasonló lesz az árnyékoló test keresztmetszetéhez. Ha a háttér nem sík, vagy nem merőleges, akkor az árnyék torzul.

Több fényforrás, illetve kiterjedt fényforrás esetén az árnyék a fényforrások pontjai által adott árnyékok szuperpozíciójával magyarázható; így a keletkező árnyék egy része sötétebb, más része világosabb lesz.

Árnyék és félárnyék



árnyékok pontszerű és kiterjedt fényforrás esetén

Árnyék (umbra)

Ha egy helyiségben egy pontszerű fényforrásból egy nem átlátszó lap irányába árad a fény, és a fényforrás és a lap közé egy másik nem átlátszó testet teszünk, akkor a lapra árnyék vetődik. Az élesen határolt, de nem teljesen sötét árnyékos területre nem érkezik fény közvetlenül a fényforrásból, de a szoba egyéb felületeiről való visszaverődés révén igen.

Félárnyék (penumbra) Ha a fény kiterjedt fényforrásból származik, akkor a nem átlátszó test mögött a lapon teljes és félárnyék jön létre. A lap nagy része világos lesz - ezeket a helyeket az egész fényforrás megvilágítja. Ahová a fényforrásból nem jut közvetlenül fény ott teljes árnyék jön létre. Vannak olyan részek is, amelyeket csak a lámpa egyik része világít meg - ott félárnyék van.

Árnyék a világűrben

Teljes napfogyatkozáskor, amikor a Hold a Nap és a Föld közé kerül, és a Hold árnyékkúpja eléri a Föld felszínét, az árnyékos területeken a nappali fényesség helyett pár percre esti félhomály lesz. A Föld légköre miatt ilyenkor sincs teljes sötétség.

Teliholdkor a Holdnak erős, tiszta a fénye, mert a Nap sugarai a teljes felénk forduló részét megvilágítják, a Föld körüli pályáján haladva azonban néha a Föld árnyékába kerül. Ilyenkor fényessége jelentősen csökken, alig látható. A jelenséget holdfogyatkozásnak nevezzük.

Ha a Hold Föld körüli pályája és a Föld Nap körüli pályája egy síkba esne, minden teliholdkor holdfogyatkozást figyelhetnénk meg. A valóságban a Hold keringési síkja eltér a Földétől, ezért a Hold a legtöbb esetben kikerüli a Föld árnyékát.

.....

Árnyékolás technikák

Ezeknek számos fajtája létezik, így árnyékolástechnikai termék természetesen a redőny, a reluxa, a roló és a napellenző.

Mind-mind funkcióját tekintve egész másra hivatott, de nyilvánvalóan egy valami közös bennünk: mégpedig, hogy mindegyik árnyékolásra hivatott.

A redőny alapvetően a nap égető sugarait igyekszik távol tartani, éjszakára pedig teljes sötétségbe borítja a szobát, a reluxa forgatásával szabályozható a bejövő fény mennyisége, a roló könnyű mozgathatóságából adódóan rendkívül népszerű, a napellenző pedig remek lehet, ha teraszok vagy verandák árnyékolása a végcél.

......

Árnyék nélkül?!

Nézem a híradót és az időjárás jelentést a tévében majd minden este, s fura képet látok. A greenbox technikának köszönhetően a műsorvetők mögé helyszíneket, térképeket varázsolnak. 


Ám a műsorvezetőknek nincs árnyékuk. Ők az árnyék nélküliek?! - kuncogok magamban.

Korábban egy igazán nagy álmom már gondolkodásra késztetett e témáról, majd a tavaszi toszkán utunk fényképei is tetten érték a fény és árnyék határát, mint az egyik fajta „Senkiföldjét”. 
Most pedig a sötétség elhatalmasodásának végnapjai felé – jön a téli napforduló ugyanis (december 21.) –, a FÉNY születésnapjához közeledve megidézem egy gazdagon illusztrált esszé formájában ezt az álmomat.
Az esszé definíciója: Kísérlet, próbálkozás. Módszere a tudományos értekezéshez, stílusa a szépirodalomhoz közeli. Személyes hangvételű. Egyszerre szól a szakmabeliekhez és a nagyközönséghez. Vitázó, harcos műfaj. Lebegő (határműfaj). Nem törekszik megcáfolhatatlan bizonyításra, de rendelkezik szubjektív hitelességgel, láttató erővel. Egyszerre elemző és kommentáló.
Amikor ezt a definíciót olvastam, hogy: Az esszé, lebegő határműfaj, a fent említett álom megfejtéseként pedig úgy döntöttem, hogy én magam személyesítem meg az esszét, amelynek saját terepe maga ez a bizonyos „Senkiföldje”.

A „Senkiföldje” tehát az a határsáv, ahol két különböző minőségű közeg találkozik.
Országok határán találkozunk legkézzelfoghatóbban ezzel a jelenséggel. Ott látható és megtapasztalható jelei is vannak. Némi szögesdrót és állami zászló elhelyezése máris megmutatja a szélességét ennek a sávnak.



a „senkiföldjék” közül három

De, ha nem országokról szól a mese, hanem rólam, akkor nekem mi ez a sáv, s mit jelent? 
A sorsrom talán az, hogy ezen a sávon járjak ezentúl?  
Itt nincs senkinek tulajdona, sem birtoka. Csak ezen a keskeny sávon járhat, szemlélődhet, dokumentálhat, akit a szolgálata iderendelt. 
Így tehát afféle határtalan, lebegő gömbként létezem a „Senkiföldjén”.
Vannak már tapasztalataim is.



a toszkán fény-árnyék határok 

A „senkiföldje” nekem például a fény és árnyék határa, no és a tengerpart, tudod ott, ahol a víz és homokos föveny összeér. A hullám kifut a partra, megnedvesíti a homokot, majd visszahúzódik. 




Nyomában kivilágosodik a föveny. Itt az egyik pont az életemben, ahol jól érzem magam. Az álmom is itt kezdődött anno.



Éjszaka volt, amikor a tenger morajlása kihívott ide. Valami olyan hang szólt hozzám ebből a morajlásból, amelynek nem tudtam ellenállni. Csak vitt a lábam. Egyszer csak a Tejút és a Telihold fényében elértem a partra.  Hosszú ködbevesző partszakasz ez itt a talpam alatt, se eleje, se vége.









Olyan érzésem volt, hogy az a bizonyos hang, valamilyen találkára hív. Éreztem, hogy nem leszek egyedül rövidesen. 
Egy friss fuvallat borzolta fel a vízfelszínt. Ebben a pillanatban egy sárgarigó - régiesen aranymálinkó (Oriolus oriolus) -, mint fénymadár egy gyönyörű dalt fújt bele az éjszakába. Ettől a „tilulutól” egyszerre megnyílt a keleti horizont és az első fénysugár végigfutott a tenger vizén egyenesen felém, majd felfutott lábszáramon és beburkolt teljesen.





egy aranymálinkó velünk szemben












és egy naplemente Goa-ban 
(Marcell fiam fotója)











Kisvártatva lassan elindultam a parton. Egy barlanghoz igyekeztem, melyet az áramló víz öblösített az évszázadok során, és ahonnan már visszahúzódott a dagály. 
Egy kicsit a téma pszichológiájához tartozik néhány jungi fogalom, a kollektív tudattalan archetípusai, a személyiséget meghatározó archetípusok közül:
Persona
A latin persona, mint az ógörög proszópon szó fordítása azt a maszkot jelentette, amelyet a színészek öltöttek fel, hogy eljátszanak egy szerepet. A persona szerepszemélyiséget jelent, minden ember egoja kialakít egy olyan személyiségrészt, amivel érintkezik a többiekkel. Ennek a résznek vannak tudatos és tudattalan részei is. Egy personánk van, de több szerepben is szerepelünk, például: anya, dolgozó nő, valamilyen párt tagja, az egyházközösség tagja, stb… Ha nem lenne personánk, nem tudnánk társas kapcsolatokat kialakítani. A persona szoros kapcsolatban áll az árnyékkal (lásd később). A személyiség inflációja a personával való azonosulást jelenti. Ez komoly veszélyforrás lehet, például: ha valaki magas munkahelyi státusszal rendelkezik és teljesen azonosul a personájával, akkor a munkahely elvesztése depresszióhoz vezethet.
Árnyék
Az árnyék egy autonóm részszemélyiség, a személyiség alsóbbrendű része, a personával ellentétes. tartalmak gyűjtőhelye (kompenzatív jelleg). Az árnyék megjelenhet álomban, például: a társadalmilag magasra emelkedett emberek álmaiban ellentétes tartalmak: koldus, szegény. Az álomban való megjelenéskor az árnyék azonos nemű az álmodóval. Az árnyék lehet projekció (saját elfogadhatatlan énrészeinket kivetítjük másokra) is, például: a homofóbia látens homoszexualitást takar. Az árnyék nem minden esetben jelent negatív tartalmat, például: a bűnözők árnyéka jó (ez a fehér árnyék), a personájuk gonosz; pörgős ember árnyéka csendes. Minél inkább elfojtják az árnyékot, annál sötétebb, erőszakosabb lesz. Forrás

Az egyre magasabban járó Nappal egyidőben értem oda a bejáratához. Eközben úgy éreztem, hogy valaki követ. Néha megálltam és figyeltem, de akkor nem hallottam a lépteket. Amikor újraindultam, ő is megindult. Megálltam, ő is megállt.


 A saját családi árnyékunk: a „Zuram, én és a kisöcsém, ja és egy lámpaoszlop, rávetülünk az Almádi Balaton-partra.









Ki lehet ő? Körbenéztem magam körül, de nem láttam mást csak az árnyékomat. Á, hát ő az!
Követ és most, hogy a Nap egyre feljebb jár, ő egyre kisebb lesz. A partoldalban érdekes mintázata van. Mindig más.  Még hozzáadódik a párolgó víz árnyékának játéka is.
Izgalmas árnyék-mozi. Csak a talpunkkal érintkezünk. Közös pont az életünkben a Föld.  Barlang falán aztán fenyegetően fölém hajol, és belesúgja a fülembe - Most nagyobb vagyok, mint te! Egy kicsit megijedek, de aztán nevetve játékra csábít. - Szakíts, ha tudsz! – mondja nekem. Nem tudok. Lépek, ő is lép. Megállok, ő is megáll.  Úgy néz ki, mi már mindig együtt leszünk, én és az árnyékom. 


Kilépve a barlangból a fejem tetejére érkezik a fény és egy pillanatra eltűnik az árnyék. De aztán a délutánnal megint megnő és követ.











Most egy hirtelen ötlettől vezérelve rájövök, hogyan tudnék elszakadni tőle. Csak egy kicsit elrugaszkodom a Földtől, s lám egy pillanatra bár, de sikerült a szakítás.  Mindketten megdöbbenünk a látványtól, hogy mégis van megoldás. De egyszeriben egy kis szomorúság is elönt mindkettőnket. 



Tudjuk, hogy ami most egy pillanatig volt csak érzékelhető, az később tovább is megmaradhat. A tartós szakítás, ha én úgy döntök, hogy végleg elszakadok a Földtől és a lebegést választom. 
Akkor nincs közös pont. Csak egymás látványa. Én föntről, ő lentről és köztünk az üresség.  

Ahogy ezen gondolkodom és megyek tovább árnyékommal, egyszerre megint olyan érzésem van, hogy valaki itt van a közelemben. Az árnyékom is tapasztalja ezt. 
Eddig a földet néztem. Most felemelem a fejem és szemem meglátja az Élő fényt.  Neki nincs árnyéka. Rájövök, hogy nekem is csak ő miatta van árnyékom.




A Napba foglalt Jézus monogram Siena-ban










Arra is rádöbbenek, hogy már reggel is találkoztunk, csak én mást vártam, ezért nem vettem őt észre. Ezért találkoztam először az árnyékommal.
Az Élő fény is játékra hív. Azt mondja, hogy helyet cserél velem. Én Ő leszek és Ő Én. 




A Nap angyala Mihály, és az ő árnyéka Luccaban

A fénynek belőlem kell áradni, hogy ne legyen árnyékom - ez az igazság.

Ha pedig árnyékom van, az azt jelenti, hogy a Földön van még szolgálatom, amelyhez néha a fény - mely rajtam át is megtestesül -, nyújt segítséget nekem és általam másoknak is.



Itt pedig én vetek árnyékot a fényképezőmmel együtt a „Zuramra”.




Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Magyar Rádiózás Napja: december 1. - 98 éve szól a rádió

Mark Twain - 188 éve ezen a napon született