2022.12.09. Sár
Eső - Porból - Sár
Lehullva az esőcseppen levő Porszem újra Földdé - Sárrá válik, a Víz pedig - az érzések, érzelmek szimbólumaként -, elpárologva végleg az Ég részévé lesz.
A test porrá lesz, de a lélek és a szellem tovább él, s mindez egy esőcseppben is tetten érhető... Nem csodálatos?! Az eső, avagy eljön a megtisztulás ideje
A föld anyagai a teremtésben
információ/energia/anyag hármassága
anyag – határozott szerkezet, rögzíti a benne rejlő információt;
Az elemek tekintetében a Nap "fúziós reaktorában" még ma is megnyilvánuló Hélium-Hidrogén szintjén találkozunk a Lenni vagy nem lenni állapottal.
Minden további elem ennek a döntésnek köszönheti létét, legalján a leganyagibb Ólommal.
- Való, hazugság nélkül, biztos és igaz.
- Ami lent van, az megfelel annak, ami fent van, és ami fent van, az megfelel annak, ami lent van, hogy az egyetlen varázslatának műveletét végrehajtsd.
- Ahogy minden dolog az egyből származik, az egyetlen gondolatból, a természetben minden dolog átvitellel az egyből keletkezett.
- Atyja a Nap, anyja a Hold, a Szél hordozta méhében, a Föld táplálta.
- Ő a théleszma, az egész világ nemzője.
- Ereje tökéletes, ha a földbe visszafordul.
- Válaszd el a Tüzet a Földtől, a könnyűt a nehéztől, tudással, szenvedéllyel. Válaszd el a Fényt a Sötéttől, az Éterit az Anyagtól, tudással, elkötelezettséggel.
- A földről az égbe emelkedik, aztán ismét a földre leszáll, a felső és az alsó erőket magába szívja. Az uralmat önmagad és az egész világod fölött így nyered el. E perctől fogva előled minden sötétség kitér.
- Minden erőben ez az erő ereje, mert a finomat és a nehezet áthatja.
- A világot így teremtették.
- Ez az átvitel varázslata, és ennek ez a módja.
- Ezért hívnak Hermész Triszmegisztosznak, mert a világegyetem tudásának mindhárom része az enyém.
- Amit a Nap műveletéről mondtam, befejeztem.
Felhaszált anyagaim:
Sár fogalma:
1. Víztől lággyá híggá, ragadóssá vált, főleg esőtől felázott föld, talaj. Feneketlen sár; → latyakos sár; térdig érő sár; beleragad, belesüpped a sárba; (átvitt értelemben) sárba dobott pénz: haszontalanul kiadott, elfecsérelt p.; sárba → tipor vmit; elakad, megfeneklik, megreked a sárban; (átvitt értelemben) kihúz vkit a sárból: kisegíti a bajból; → dagasztja a sarat; → felhányja a sarat; → gyúrja a sarat; sárral dobál (meg) vkit: (átvitt értelemben is) gyalázza, rágalmazza; sárral → összehány vmit, vkit.
Az ember nem létre ítélt lény, nincs eleve életre v. halálra rendelve, hanem a válaszra hivatott. A meghívott elfogadja a maga korlátait, túllép azokon a meghívó és azok felé, akiknek szolgálatára kapta a meghívást. A meghívás őrzi a meghívó, a meghívott és a szeretet/szolgálat én-te-mi összefüggését, s ezért nem válhat önközpontúvá.
A lélek az én-nek, a gondolkodásnak és az akarásnak a hordozója, önálló élete lehet a szívben v. a fejben, s a halál után új formában él tovább ismeretlen helyen. Csak laza kapcsolatban van a testtel, alvás közben eltávozik, saját élményei vannak, s a testen kívül is megjelenhet különböző formákban. A képességeknek megfelelően több, különféle formában él az emberben. A lélek fogalmában mindig benne volt a testhez képest nagyobb szabadsága is. A gör. mitológiában az emberi lélek megszemélyesítőjét szárnyakkal ábrázolták, neve, →Pszüché, pillangót jelent.
A föld anyagai a teremtésben:
Scholten-Mengyelejev periódusos táblázata:
energia – energia hatására nő az entrópia, azaz az anyagban megnő a munkaképesség;
információ – nincs tényleges fizikai megjelenése, hatása van, rendezi a folyamatokat;
Sár fogalma:
1. Víztől lággyá híggá, ragadóssá vált, főleg esőtől felázott föld, talaj. Feneketlen sár; → latyakos sár; térdig érő sár; beleragad, belesüpped a sárba; (átvitt értelemben) sárba dobott pénz: haszontalanul kiadott, elfecsérelt p.; sárba → tipor vmit; elakad, megfeneklik, megreked a sárban; (átvitt értelemben) kihúz vkit a sárból: kisegíti a bajból; → dagasztja a sarat; → felhányja a sarat; → gyúrja a sarat; sárral dobál (meg) vkit: (átvitt értelemben is) gyalázza, rágalmazza; sárral → összehány vmit, vkit. Szóláshasonlat(ok): olyan sár van, hogy → ölben viszik ki ugatni a kutyákat. Míg kifáradt, gyöngült lábaimmal Gázolám az országúti sárt: Lelkem addig csüggedetlen szárnyán Magasan fönn az egekben járt. (Petőfi Sándor) A tavaszt ígérő langyosságban porrá szikkad a sár. (Bársony István) Milyen jó mezítláb járni … az ember a lábával érzi a talajt s a levegőt, és benne gázol a meleg sárban. (Móricz Zsigmond) Söpörjük uccán a sarat, | varrjuk a divathölgy ruháját. (József Attila) || a. Ez az anyag vmire ráfröccsenve v. rászáradva. Csupa sár a cipője, a ruhája. A Rigó sem az volt, aki tegnap este, | Sárral, úti porral szürke színre festve. | Hanem fekete, mint a fekete bogár, Elsikamlott szőrén a fényes napsugár. (Arany János) Már akkor annyi volt a sár a nadrágomon, hogy három fecskefészek kitellett volna belőle. (Gárdonyi Géza) || b. Tapasztásra v. vályognak használt, vízzel hígított, rendsz. agyagos föld. (átvitt értelemben) Sarat köp: köpete telítve van porral. Sárral tapasztja a házat. Szóláshasonlat(ok): (bizalmas) nehéz, mint a sár: aránylag nagy súlya van, nagyon nehéz. Mihály … elérkezettnek látta az időt, hogy sárból készített lakását … deszkával övezett lakással cserélje fel. (Tömörkény István) A libák benéznek az ablakon, ha ugyan lehet, mert az is mind be van tapasztva sárral. (Móricz Zsigmond)
2. (átvitt értelemben) Nyomorúságos, szégyenletes, megvetett helyzet, állapot. Sárba → húz vkit, vmit; sárba → ránt vkit; sárba → tipor vkit; a sárban fetreng, hentereg: züllött, erkölcstelen életet él. Hát e falak közt hangozának | Nagy szavaid, oh Kölcsey? | … Nem ő a sírt el nem hagyandja; De lenn, sírjában, nem hiszem, Hogy könnyei ne omlanának Éretted, te az aljasságnak Sarába sűlyedt nemzetem! (Petőfi Sándor) Anyácska … inkább eltaposni engedte volna magát, mint hogy az ő magva visszahulljon abba a sárba és sötétségbe, aminek az ura világát tekintette. (Móricz Zsigmond)
Szólás(ok): megállja a sarat: nehéz körülmények között is helytáll; ld. még kecske.
Szóösszetétel(ek): 1. sárcsepp; sárdágvány; sárdarab; sárellenző; sárepe; sáreső; sárfal; sárfogó; sárfolt; sárfürdő; sárgombóc; sárgöröngy; sárgyúrás; sárgyurma; sárgyúró; sárhágó; sárház; sárkaparó; sárkéreg; sárlé; sármunka; sárpadka; sárszürke; sártakaró; sártapasz; sártapaszték; sártisztító; sártömeg; sárvédő; sárvityilló; 2. bélsár; pokolsár. 3. sártalan.
Sár a Bibliában
Az esőtől felázott talajt nevezzük így (g. pelosz). A B szívesen használja az értéktelenség és a tisztátalanság jelképeként. Széttaposom, mint az utca sarát - mondja a győzelmi ének (2Sám 22,43; Zsolt 18,43). Tírusznak annyi az aranya, mint a sár (Zak 9,3). A hamis tanítókról is azt vallja Péter a példabeszédet idézve, hogy »a megfürdött disznó sárban hempereg« (2Pt 2,22). A bűnöst Isten sárba taszíthatja (Jób 9,31), vagy ahogyan a vakon született emberrel történt: Jézus sarat tett a szemeire, hogy meggyógyuljon (Jn 9,6). A pelosz fölött a fazekasnak van hatalma (Róm 9,21), nemcsak az edénnyé formálásnál, hanem az előkészítő, taposó munkánál is (Ézs 41,25). A h. szó jelentése - tit - tehát az agyagot is magában foglalja, amelyből akár téglát készíthettek (Náh 3,14). Jelenthette a ciszterna iszapját is, amelybe Jeremiás süllyedt (Jer 38,6), vagy amibe a krokodil kúszik (Jób 41,22). Isten kihúzhat belőle (Zsolt 69,15).
Az ember teremtése a föld anyagából és...:
Mivel a Szentírás nem akart az ember teremtésének lefolyásáról beszámolni, azért nem kell azt úgy elgondolni, mint a szervetlen földi anyag közvetlen megelevenítését. A →fejlődéselméletet kiterjeszthetjük az →ember származására is, de csak addig, amíg nem ütközik a határozott kinyilatkoztatott igazságba, mely szerint az anyag nem örök, hanem Isten teremtette a benne levő törv-ekkel és a fejlődés lehetőségével együtt, s a szellem nem lehet az anyag produktuma. Isten embert teremtett, nem testet és lelket, amit utólag egyesített. A Szentírás csak jelzi az ember belső létbeli kettősségét. A fejlődést, ill. emberré válást úgy kell elgondolnunk, hogy a teremtő tevékenység mindkettőre kiterjedt. A kinyilatkoztatás az emberről állítja, hogy a földből való, és nem csupán a testről, vagyis a földi eredet az egész embert meghatározza, jóllehet mást jelent az eredet a test és mást a lélek szempontjából. Az igazi keletkezést csak úgy foghatjuk föl, mint a testi lénynek önmaga fölé emelkedését, önmaga transzcendenciáját, s éppen ehhez kellett a teremtő erő. Amikor a tudattalan élőlény szellemi világosságot, lelket kap, nem valami külső valóság szorul bele, hanem belülről épül ki az öntudat, mely minden szellemi képesség ellenére testi öntudat marad. A folyamat aktív jelenség, de az élőlény ezt a többletet nem adhatja magának. Csak az abszolút lét képesítheti erre, mely mint isteni teremtő jelen van mindenütt, mindent fönntart és működésre késztet. A teremtmény csak úgy múlhatja fölül magát, ha az isteni ok belülről fejti ki hatását, s mégsem válik a teremtmény belső alkotóelemévé. Ha ilyen lenne, akkor a teremtmény már birtokolná azt, amihez csak önmaga felülmúlása árán jut el. Végül az isteni hatást nem szabad úgy szemlélni, mint ami a teremtményi okság mellett működik, és olyat hoz létre, amiben a teremtménynek nincs része. Itt egységes akció van, amiből a teremtményt túlszárnyaló hatás jön létre. A fejlődéselméletet csak így értelmezhetjük és csak így alkalmazhatjuk az emberre. Isten a belső erőt emeli föl és képesíti arra, hogy többet hozzon létre, mint amit magától adhatna. Mivel az ember testi lény, az ilyen kibontakozás térben és időben játszódott le, azért a termtud. is foglalkozhat vele, de csak a külső jelenségeket vizsgálhatja és elemezheti. A teljes okság kikutatása a fil. és a teol. körébe tartozik. Az emberi szellem és öntudat megjelenése tehát az anyagi létnek olyan önmaga fölé való emelkedése volt, amit csak a Teremtő beavatkozásával magyarázhatunk. Itt az élő anyag elérte végső képességét, a tudat hordozását, azért az élettani fejlődés leállt. Ez az oka annak is, hogy az ember megmaradt egységes fajnak, s a külső adottságokhoz való alkalmazkodásban most már inkább szellemi erőit és aktivitását használja föl, nem átalakulásával válaszol rá. Ha az embert így beleállítjuk a földi élet egységébe és a teremtés egészébe, akkor az assz. teremtésének képét sem kell termtud. közlésnek vennünk, hanem vallási tanításnak. A kétneműség végigvonul az élők világán, az emberben azonban ez is túlnő az élettani célon, a szaporodás biztosításán. A tudatos szeretet és a személyes kibontakozás alkalmává válik a házasságban és a családban. A szentírási kép ezt az elgondolást akarja kifejezni. G.F.
Az Ember hivatása:
Az emberi lét értelme, melyet a teremtő Isten meghívás formájában tár az ember elé. - Az ~ a szentségre, az emberek és a világ konkrét szolgálatára szól (Róm 9,12). Az ~t Istentől kapja →teremtésekor, amikor Isten a semmiből a létbe hívja őt, hogy →végső célját elérve az Ő örök boldogságának részese legyen. Az ~ ezért a tökéletes szeretetben teljesedik be, Jézus Krisztus és az Ő földi életének követésére szólít, és az Ő új parancsa tartalmazza (Jn 13,34). A meghívás benne és általa történik és egyben részesedés az ő meghívásában (vö. 1Kor 1,9). - Az ~ megmutatja az emberi lét értelmét. Az ember nem létre ítélt lény, nincs eleve életre v. halálra rendelve, hanem a válaszra hivatott. A meghívott elfogadja a maga korlátait, túllép azokon a meghívó és azok felé, akiknek szolgálatára kapta a meghívást. A meghívás őrzi a meghívó, a meghívott és a szeretet/szolgálat én-te-mi összefüggését, s ezért nem válhat önközpontúvá. - Aki „test szerint” él, Isten törvényét súlyos tehernek, szabadsága megkötésének, tagadásának érzi. Aki „lélek szerint jár” (Gal 5,16) és szeretetből szolgálni kíván másoknak, Isten törv-ében megtalálja az alapvető és szükséges utat a szabadon választott és megélt szeretet gyakorlásához. Belső sürgetést (de nem kényszert) érez, hogy ne álljon meg a törvény minimumánál, hanem a maga „teljességében” töltse be. Az ~nak ez az útja, amíg itt a földön élünk, bizonytalan és fáradságos, de a kegyelem képessé tesz arra, hogy az →erkölcsi élet választásaiban megfeleljünk hivatásunknak, mely által „fiúk vagyunk a Fiúban.” - A tökéletes szeretetre szóló meghívás, ami nem egyéb, mint a felebaráti szeretet parancsának radikális változata, nem egy szűk kör kiváltsága. Az ~nak alapja a minden emberben élő →tökéletességre törekvés, amely tökéletességnek Jézus szavai szerint egyedül Isten a mértéke (vö. Mt 5,48). **
GS 11-45. - FC 32. - GRS 11. - VS 18.
lélek (héb. ruah, gör. pneuma, lat. anima): életelv (princípium), a test éltető formája, mely a testnek emberi létet ad (D 481). - I. A vallástörténelemben minden népnél föltűnik a ~képzet, az ember tudatos életét biztosító „szellemi” életelv. Annak a minden ősi kultúrában megtalálható meggyőződésnek, mely szerint az élet a halál után nem ér véget, alapja a ~ létezésének ki nem dolgozott fogalma, mely szerint az emberben van valami több, mint a puszta anyag, a puszta test. A szintén egyetemes →halottkultusz valójában a testet túlélő ~nek szólt. - A már határozottabb elgondolások szerint 1. a ~ életerő, mely a fontosabb szervekben (szív, vér, máj, csontok) lakik. A halál után ált. tovább él, ritkábban a testtel együtt meghal, de az élet tartama alatt is elhagyhatja az embert, pl. betegségben v. öntudatlanságban, s bizonyos szert-okkal vissza lehet hozni. - 2. Az én-nek, a gondolkodásnak és az akarásnak a hordozója, önálló élete lehet a szívben v. a fejben, s a halál után új formában él tovább ismeretlen helyen. - 3. Csak laza kapcsolatban van a testtel, alvás közben eltávozik, saját élményei vannak, s a testen kívül is megjelenhet különböző formákban. - 4. A képességeknek megfelelően több, különféle formában él az emberben. - A ~ fogalmában mindig benne volt a testhez képest nagyobb szabadsága is. A gör. mitológiában az emberi ~ megszemélyesítőjét szárnyakkal ábrázolták, neve, →Pszüché, pillangót jelent. -
II. A filozófia az ember szellemi tevékenységéből következtet a szellemi ~ létezésére: vannak olyan magasabb rendű tevékenységek (fogalom-, ítéletalkotás, szellemi értékek megismerése, akarása stb.), melyek az emberben nem lehetnek tisztán a testi funkció következményei, hanem föltételeznek egy belső, szellemi princípiumot, amely az ember szellemi tevékenységeinek hordója. - 1. A ~ fil. fogalmát a gör-ök dolgozták ki, először ők tettek világosan különbséget az ember testi és ~i összetevői között. a) Platón szerint a ~ →idea, mely örökké létezik, nem szorul teremtésre, s csupán idegenbe szakadt vándor a Földön. Szerinte csak a ~ halhatatlan, az emberből minden egyéb értéktelen és elpusztul. Ez a kiindulópontja a későbbi →gnózisnak, mely a test és a ~ éles megkülönböztetése nélkül nem születhetett volna meg. - b) Arisztotelész minden élőlényre érvényes meghatározása szerint a ~ az életképes fizikai test első →entelecheiája (De an. II. 1. p. 412), a ~ a test számára határozott létet adó és célját meghatározó formai ok. A ~ természete szerint a testre van utalva, a testtel létegységet alkot. Arisztotelész szerint tehát a ~ és a test kapcsolata sokkal szorosabb, mint Platónnál. - c) A ~ képességei. A ~ tevékenységeit Platón a vegetatív, az érzéki és az értelmi működésben különbözteti meg. E hármasság a ~ mint életelv fokozatos tökéletesülése: a magasabbrendű ~ föltételezi és magában foglalja az alacsonyabbrendű →lélek képességeit a ~ egységének épségben tartása mellett. Minden élőlénynek egyetlen lelke van, de az különböző képességeket (dünameisz) egyesít magában. Valamennyi élőlény rendelkezik a vegetatív képességgel (to treptikon), mely a növekedés (táplálkozás) és szaporodás jelenségeiben nyilvánul meg, de sajátosan a növényvilág jellemzője. Az állatok a vegetatív képesség mellett rendelkeznek az érzékelés (to aisztétikon), a törekvés (to horektikon) és a helyváltoztatás (to kinétikon kata topon) képességeivel is. -
Ter 1.2
A föld puszta volt és üres, sötétség borította a mélységeket, és Isten lelke lebegett a vizek fölött.
Ter 1.3
Isten szólt: "Legyen világosság", és világos lett.
Ter 1.4
Isten látta, hogy a világosság jó. Isten elválasztotta a világosságot a sötétségtől.
Ter 1.5
A világosságot nappalnak nevezte Isten, a sötétséget pedig éjszakának. Azután este lett és reggel: az első nap.
Ter 1.6
Isten újra szólt: "A vizek közepén keletkezzék szilárd boltozat, és alkosson válaszfalat a vizek között." Úgy is lett.
Ter 1.7
Isten megalkotta a szilárd boltozatot, és elválasztotta vele a boltozat fölötti és a boltozat alatti vizeket.
Ter 1.8
Isten a boltozatot égnek nevezte. Erre este lett és reggel: a második nap.
Ter 1.9
Isten ismét szólt: "Gyűljenek össze az ég alatti vizek egy helyre és emelkedjék ki a száraz." Úgy is történt.
Ter 1.10
Isten a szárazat földnek nevezte, az összefolyt vizeket pedig elnevezte tengernek. Isten látta, hogy ez jó.
Ter 1.11
Akkor megint szólt Isten: "Teremjen a föld zöldellő növényeket, amelyek termést hoznak, és fákat, amelyek magot rejtő gyümölcsöt teremnek a földön." Úgy is lett.
Ter 1.12
A föld zöldellő növényeket termett, amelyek termést hoznak fajuk szerint, és fákat, amelyek gyümölcsöt érlelnek, amelyben magvak vannak, a fajtának megfelelően. Isten látta, hogy ez jó.
Ter 1.13
Este lett és reggel: a harmadik nap.
Ter 1.14
Akkor megint szólt Isten: "Legyenek világító testek az égbolton, s válasszák el a nappalt az éjszakától.
Ter 1.15
Ezek határozzák meg az ünnepeket, a napokat és az éveket. Fényeskedjenek az égbolton, s világítsák meg a földet." Úgy is lett.
Ter 1.16
Isten megteremtette a két nagy világítót. A nagyobbik világítót, hogy uralkodjék a nappalon és a kisebbik világítót, hogy uralkodjék az éjszakán, s hozzá még a csillagokat is.
Ter 1.17
Isten az égboltra helyezte őket, hogy világítsanak a földnek, uralkodjanak a nappal és az éjszaka fölött,
Ter 1.18
s válasszák el a világosságot meg a sötétséget.
Ter 1.19
Isten látta, hogy ez jó. Este lett és reggel: a negyedik nap.
Ter 1.20
Isten szólt: "A vizek teljenek meg élőlények sokaságával, az égen, a föld felett pedig röpködjenek madarak". Úgy is történt.
Ter 1.21
Isten megteremtette fajtájuk szerint a nagy tengeri állatokat és mind az élőlényeket, amelyek mozognak, vagy a vízben úszkálnak. És a röpködő madarakat is, ugyancsak fajtájuk szerint. Isten látta, hogy ez jó.
Ter 1.22
Isten megáldotta őket és így szólt: "Legyetek termékenyek, szaporodjatok, töltsétek be a tengerek vizét, s a madarak is szaporodjanak a földön."
Ter 1.23
Este lett és reggel: az ötödik nap.
Ter 1.24
Aztán szólt Isten: "Hozzon elő a föld élőlényeket fajuk szerint: háziállatokat, csúszómászókat és mezei vadakat fajuk szerint." Úgy is történt.
Ter 1.25
Isten megteremtette a mezei vadakat fajuk szerint, a háziállatokat fajuk szerint és az összes csúszómászót a földkerekségen, fajonként. Isten látta, hogy ez jó.
Ter 1.26
Isten újra szólt: "Teremtsünk embert képmásunkra, magunkhoz hasonlóvá. Ők uralkodjanak a tenger halai, az ég madarai, a háziállatok, a mezei vadak és az összes csúszómászó fölött, amely a földön mozog."
Ter 1.27
Isten megteremtette az embert, saját képmására, az Isten képmására teremtette őt, férfinek és nőnek teremtette őket.
Ter 1.28
Isten megáldotta őket, Isten szólt hozzájuk: "Legyetek termékenyek, szaporodjatok, töltsétek be a földet és vonjátok uralmatok alá. Uralkodjatok a tenger halai, az ég madarai és minden állat fölött, amely a földön mozog."
Ter 1.29
Azután ezt mondta Isten: "Nézzétek, nektek adok minden növényt az egész földön, amely magot terem, és minden fát, amely magot rejtő gyümölcsöt érlel, hogy táplálékotok legyen.
Ter 1.30
A mező vadjainak, az ég madarainak s mindennek, ami a földön mozog és lélegzik, minden zöld növényt táplálékul adok." Úgy is történt.
Ter 1.31
Isten látta, hogy nagyon jó mindaz, amit alkotott. Este lett és reggel: a hatodik nap.
Ter 2
Ter 2.1
Így készült el a föld és az ég minden bennelevővel együtt.
Ter 2.2
Isten a hetedik napon befejezte művét, amit alkotott. A hetedik napon megpihent munkája után, amit végzett.
Ter 2.3
Isten megáldotta és megszentelte a hetedik napot, mert azon megpihent egész teremtő munkája után.
Ter 2.4a
Ez a története az ég és a föld teremtésének, ahogy az lefolyt.
Ter 2.4b
Azon a napon, amikor az Úristen a földet és az eget megalkotta,
Ter 2.5
még nem volt a földön semmiféle vad bozót, és nem nőtt semmiféle mezei növény, mert az Úristen még nem adott esőt a földnek, s nem volt ember sem, hogy a földet művelje.
Ter 2.6
Egyszer pára szállt fel a földről és megáztatta a föld egész felszínét.
Ter 2.7
Akkor az Úristen megalkotta az embert a föld porából és orrába lehelte az élet leheletét. Így lett az ember élőlénnyé.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése